L'occitan qu'es aquò ? Deu sègle XVIau au sègle XXIau : lo replec

Carcassona 2005

Du XVIe siècle au XXIe siècle : le repli

Version en français à la suite

Après un usatge prestigiós dinc a la debuta deu sègle XVIau, l'occitan recula davant lo francés dens los actes oficiaus (edicte de Villers-Cotterêts en 1539), pendent que lo francés se nòrma e que la sua literatura se desvolòpa dab òbras de referéncia. L'occitan perd pauc a pauc los sons usatges oficiaus, mes se manteng a l'orau.

En França, après la revolucion de 1789, totas las autas lengas, a despart deu francés, que son remesas en causa e assimiladas a la contra-revolucion. A comptar d’aqueth moment lo concèpte de « patois » qu’ei creat tà las desqualificar e las hèr desapareisher. L'enquista deu ministèri de l'instruccion publica miada en 1864 montra que mei de 90% de la populacion non parla pas francés en Gèrs, Arièja, Avairon o Var. Dinc a 1914, l'occitan demòra la lenga de comunicacion principala suu son territòri, la borgesia sola parla francés. La guèrra de 14 - 18 qu’estoc un moment clau de replec de las lengas de França e en particular de l'occitan : nombre de locutors tuats, creishença d'un sentiment nacionaliste francés e tostemps la volontat deu poder de las hèr desapareisher.

A l'escòla, ua caça qu’estoc miada, dab punicions e umiliacions taus qui èran susprés a parlar occitan, la delacion qu'èra encoratjada. Lo dròlle gahat recebèva un senhau (o vergonha) e ne devèva trobar un aute qui avèva parlat la lenga ende’u li hèr passar. A la fin de la jornada lo darrèr qui avèva lo senhau èra punit.

En 1951, la lei Deixonne permetoc l'ensenhament de las lengas minorizadas de França, e, mei recentament, la lei Molac de 2021 establiscoc ua proteccion patrimoniala de las lengas e ua generalisacion de la proposicion d'ensenhament. A maugrat de las leis, e de las demandas, l'auhèrta d'ensenhament qu'ei enqüèra redusida. Dens l'ensenhament public seccions bilingas existissen au primari, on l'ensenhament se mia mitat en occitan e mitat en francés. Que n' i a 4 en Gèrs : Plasença de Gèrs, L'Isla de Baish, Vic de Fesensac e Monbrun-Encaussa. En Occitania, las escòlas associativas Calandretas asseguran un ensenhament immersiu de la lenga ; n'i a pas nada en Gèrs. Corses e talhèrs, principaument associatius, permeten tanben aus adultes d'apréner la lenga. En mei de l'ensenhament, un enjòc de la sauvagarda repausa uèi sus la socializacion, delà deu mitan culturau, on se tròban nombre d'òbras en occitan dens totas la disciplinas : literatura, musica, arts plastics, cinèma, teatre.

Entà ne saber mei sus l'istòria de la lenga occitana : https://www.univ-montp3.fr/uoh/occitan/une_langue/co/module_L_occitan_une%20langue_4.html

A dimècres que veng, per la seguida...

Que troberatz la compilacion de totas las cronicas « l'occitan qu'es aquò » actualizada cada setmana dens lo document junt, au hons d'aqueste article, en occitan : occitan_qu_es_aquo_occitan.pdf
Contacte : ostaugascon@gmail.com

-----------------------------------------

Du XVIe siècle au XXIe siècle : le repli

Après un usage prestigieux jusqu'au début du XVIe siècle, l'occitan recule devant le français dans les actes officiels (édit de Villers-Cotterêts en 1539), pendant que le français se normalise et que sa littérature se développe, produisant des œuvres de référence. L'occitan perd peu à peu ses usages officiels, mais se maintient à l'oral.

En France, après la révolution de 1789, toutes les autres langues, à l'exception du français, sont remises en cause et assimilées à la conte-révolution. À partir de ce moment, le concept de « patois » est créé pour les disqualifier et les faire disparaître. L'enquête du ministère de l'instruction publique menée en 1864 montre que plus de 90% de la population ne parle pas français dans le Gers, l'Ariège, l'Aveyron ou le Var. Jusqu'à 1914, l'occitan est la langue de communication principale sur son territoire, seule la bourgeoisie parle français. La guerre de 14 - 18 fut un moment clé du recul des langues minorisées en France et en particulier de l'occitan : nombre de locuteurs tués, croissance d'un sentiment nationaliste français et toujours la volonté du pouvoir de les faire disparaître.

À l'école, une chasse fut menée, avec des punitions et humiliations pour ceux qui étaient surpris à parler occitan, la délation était encouragée. L'enfant surpris recevait un signal et devait trouver quelqu'un d'autre qui avait parlé la langue pour le lui faire passer. À la fin de la journée le dernier en possession du signal était puni.

En 1951, la loi Deixonne permit l'enseignement des langues minorisées de France, puis plus récemment la loi Molac de 2021 établit une protection patrimoniale des langues et une généralisation de la proposition d'enseignement. En dépit des lois, et des demandes, l'offre d'enseignement est encore réduite. Dans l'enseignement public il existe des sections bilingues au primaire, dans lesquelles l'enseignement se fait à moitié en occitan et à moitié en français. Il en y a 4 dans le Gers : Plaisance du Gers, L'Isle-Jourdain, Vic-Fezensac et Monbrun-Encausse. En Occitanie, les écoles associatives Calandretas assurent un enseignement immersif de la langue ; il n'en existe pas dans le Gers. Des cours et des ateliers, principalement associatifs, permettent aussi aux adultes d'apprendre la langue. En plus de l'enseignement, un enjeu de la sauvegarde repose aujourd'hui sur la socialisation au-delà du milieu culturel, dans lequel nous trouvons nombre d’œuvres en occitan dans toutes la disciplines : littérature, musique, arts plastiques, cinéma, théâtre.

Pour en savoir plus sur l'histoire de la langue occitane : https://www.univ-montp3.fr/uoh/occitan/une_langue/co/module_L_occitan_une%20langue_4.html

A mercredi prochain, pour la suite...

Vous trouverez la compilation de toutes les chroniques « l'occitan qu'es aquò » actualisée chaque semaine dans le document joint, en bas ce cet article, en français : occitan_qu_es_aquo_français.pdf

Contact : ostaugascon@gmail.com

Documents joints:

Tous les documents mis en ligne sont analysés et certifiés non vérolés par Total Virus.

Publicité
Suggestion d'articles